Олімпіадні завдання з історії

Завдання
 ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2016-2017 навчальний рік
8 клас
Загальна кількість балів – 192 (сто дев’яносто два)

1. Існує думка, що Велике Князівство Литовське є спільною історичною спадщиною трьох народів – литовського, українського і білоруського. Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.

2. Як ви вважаєте, зростання міст у Київській Русі – це причина роздробленості чи її наслідок? Чи, може, це явище взагалі не пов'язане з роздробленістю? Свою відповідь обґрунтуйте.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.

3. Складіть розгорнутий план відповіді на питання «Яким було середньовічне місто і як у ньому жилось людям?».
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.

4. Зробіть порівняльний аналіз основних наслідків національно-визвольних повстань українського народу кінця ХVІ ст. та 20 – 30-х рр. ХVІІ ст.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.

5. Запишіть поняття і терміни у відповідний сектор таблиці, що подана нижче:
1) Куна; 2) Війт; 3) Архонт; 4) Центуріон; 5) Фільварок; 6) Мініатюра; 7) Волхви; 8) Корогва; 9) Класицизм; 10) Муфтій.
У зошиті у межах одного речення поясніть їх значення (при виконанні вкажіть у зошиті номер завдання). Кількість балів – 20.

Суспільно-політична історія
Соціально-економічна історія
Військова історія
Історія релігії
Історія культури









6. Прочитайте уривки з історичних документів і виконайте завдання А і Б. Кількість балів – 11.
А. Визначте в якому році відбулась ця подія (1б), яку назву носила фортеця (1б), з яких причин була збудована ця фортеця (2б), яка доля І.Сулими (2б).
«Сулима, напавши вночі на цю фортецю і перебивши сторожу, зарубав шаблею капітана і багатьох людей, забрав чимало грошей Речі Посполитої і нову фортецю в кількох місцях зруйнував.»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б. Як називається ця подія (1б), в якому році вона відбулась (1б), у чому полягає її історичне значення (3б).
 «У цей рік [ ] Ольгерд переміг трьох царків татарських з їхніми ордами, тобто Котлубаха, Казчея, Дмитра… Цей Ольгерд також інші руські володіння під свою владу прийняв…»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Поясніть історичне походження і сучасне тлумачення висловлювань: «Ганнібалова клятва», «О, свята простота», «І ти, Брут…..», «Платон мені друг, але істина дорожча», «Альфа і омега».
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 25.

8. Перед вами геральдичні знаки. Розташуйте їх у хронологічній послідовності. (3 б.) Визначте їх історичну належність. (15 б.) Як ці знаки пов’язані між собою. (3 б.)
Кількість балів – 21.

А)              Б)             В)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Назвіть дати запропонованих подій та визначте, скільки часу минуло між ними. Дані занесіть у таблицю. Кількість балів – 15.

Подія 1
Дата події 1
Подія 2
Дата події 2
Скільки часу минуло між подіями
(у роках)
Завоювання Англії норманами

Повстання М.Жмайла


Льодове
побоїще


Битва під
Батогом



Взяття турками Константинополя

Утворення Києво-Могилянського колегіуму


Прийняття християнства в Україні

Люблінська унії


Коронація Карла Великого імператором

Заснування Запорозької Січі Д.Вишневецьким



10. Укажіть імена видатних мореплавців Нового часу, портрети яких наведено у таблиці. Позначте на карті напрямки їхніх подорожей, використовуючи власні умовні позначки. Кількість балів – 20.
1.
2.
3.
4.

1.
3.
2.
4.

Умовні позначки
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Для членів журі (учням не заповнювати)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Всього
Бали











Підписи членів журі:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання
 ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2016-2017 навчальний рік
9 клас
Загальна кількість балів – 191 (сто дев’яносто один)

1.                 Деякі історики вважають, що промисловий переворот відбувся в Англії раніше, ніж в інших країнах Європи завдяки її вдалому географічному положенню, яке сприяло в XVI – XVIII ст. розвитку мореплавства і морської торгівлі. Чи згодні ви з такою точкою зору? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.
2.                 Напишіть листа від імені учня новоутвореного Києво-Могилянського колегіуму. Що б ви могли розповісти про причини виникнення цього навчального закладу; організацію навчання та відпочинку учнів; відомих учителів; його вплив на розвиток тогочасної української культури?
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.
3.                 Богдан Хмельницький, як неординарна особистість дістав неоднозначну оцінку в нашій історії. Для М.Грушевського це був великий діяч, людина, котра дійсно во­лоділа чудовими можливостями й здібностями, але «політик слабкий, що керував козацькою державою не дуже мудро». Історик Б.Антонович писав, що гетьман не мав політичного виховання і був сином свого часу, свого народу. Сучасний історик В.Смолій називає його «творцем Української держави». А в чому ви вбачаєте значення особистості Б.Хмельницького для історичного розвитку України? Аргументуйте свої міркування.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.
4.                 Складіть невеличке статтю для історичного часопису на тему «Жінки в історії України X – XVIII ст.». З наступними критеріями: знання історичного матеріалу, логіка викладу, особиста думка, наявність певної ідеї, цілісність описаного історичного контексту.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 20.

5.                 Назвіть діячів. Кількість балів – 9
А. Правитель франків, перший імператор, незалежний від Візантійської імперії. Успішно врядував 47 років.___________________________________
Б. Флорентієць, колишній агент Медичі в Севільї, згодом одержав титул головного лоцмана Іспанії..__________________________________________
В. Син господаря Валахії і Молдавії та угорської князівни, що став архімандритом Києво-Печерської лаври. Труна з його прахом повністю знищена у 1941 р.___________________________________________________

Події в історії Україні
Рік
Події всесвітньої історії

1648


1722


1768


1775


1783


1791


1805


1813


1848


1856

6.                 Заповніть таблицю, вказавши події, які відбулись в один рік.
Кількість балів – 20.

7.                 Прочитайте текст та дайте відповідь на поставлені нижче питання. Кількість балів – 8.
З протоколу допиту: «...Що ж стосується підбурювання тутешніх гірських підданих,… ___________________________, який поширив між підданими ідею, що вони вільні й мусять відібрати у дідичів ліси. Для обґрунтування цього твердження оповідав, що він має цісарський патент, друкований золотими буквами, який забезпечує населенню Русько-Кимполунзької округи ці свободи.»
1.                 Чиє прізвище пропущене у тексті? Впишіть його у текст документа.
2.                  Коли і де відбулось повстання?______________________________________
3.                  Чому керівники селянських виступів часто твердили, що мають документи про звільнення селян, але поміщики приховують цей факт?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Проаналізуйте документ за наступними критеріями і запитаннями.
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 26.
1. Автор документа. (2 б.)
2. Дата події, про яку йдеться у документі. (2 б.)
3. Історичні умови його створення. (4 б.)
4. Хто був сучасником автора цього документа (назвіть три прізвища співвітчизників та трьох діячів світової історії)? (6 б.)
5. Дайте коротку  характеристику кожного із названих вами сучасників. (12 б.)
Документ
«..З боку високодумних і вельможних їхніх милостей панів коронних Вишневецьких, Конєцпольських, Потоцьких, Калиновських…хочуть нашу славу до мізинця звести і нас, братію свою, вірних Вашій величності, слуг короні польської в підданство і рабське ярмо безбожно запрягати… Як тільки я, гетьман, за указом Вашої величності, на Хотинську воєнну службу з козаками з України вийшов, тоді вони, старости, тут же козачок бідних почали на різні роботи без жодного милосердя часто виганяти, бити, неслухняних батогами мордувати. Прошу Вашу королівську величність свавільних старост і праволомців присмирити і вгамувати. А козаків бідних від безбожних насильств над ними, глуму і тягаря захистити і звільнити. Інакше, якщо вони, козаки, не одержать у тому Вашої королівської величності прихильності, то, щоб щось нове від них (як уже подейкують) не уродилося і гнівного вогню (чого не дай, Боже) не запалило...».
9. Перед вами сучасні фотографії чотирьох пам'яток світової культури. За наступною схемою охарактеризуйте їх.
А. Назва пам’ятки. (1 б.)
Б. Де вона знаходиться (місто, країна)? (2 б.)
В. Коли була збудована? (2 б.)
Г. Яке було її призначення? (2 б.)
Завдання виконується в зошиті. Завдання не переписується, вказується лише його номер. Кількість балів – 28.

1. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Reims_Kathedrale.jpg/360px-Reims_Kathedrale.jpg  2. http://tsdea.archives.gov.ua/img/unesco/pretend/66.jpg

3. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Tower_of_London_viewed_from_the_River_Thames.jpg/640px-Tower_of_London_viewed_from_the_River_Thames.jpg 4. ff587643556625abfd29e9ea3723f3fe
10.Виконайте завдання на карті. Кількість балів – 20.
 а) Дайте назви територіальним одиницям, що позначені на карті цифрами:
1_____________________; 2_____________________; 3____________________;
4 ______________________; 5___________________.
б) Позначте хрестиком найбільший порт на той час на Чорному морі. З якого року він мав статус «порто-франко»? _____________________________
в) Знайдіть та підпишіть розташування Чорноморського козацького війська, а місто, де знаходився головний штаб обведіть колом.
г) Підпишіть територіальну одиницю, що була приєднана у 1812 р. до Російської імперії напередодні війни з Наполеоном.
д) Позначте хрестиком місто, в якому був створений патріотичний гурток автономістів із представників відомих козацьких старшинських родів. Напишіть поруч ім`я керівника.
е) Знайдіть та підпишіть територію розташування Азовського козацького війська, підкресливши місто біля якого розташовувалось Азовське козацьке військо
сканирование0001
Для членів журі (учням не заповнювати)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Всього
Бали











Підписи членів журі:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______

Немає коментарів:

Дописати коментар